Националната художествена академия и Българската телеграфна агенция подписаха договор за създаване на оригинален шрифт с работно заглавие „БТА“
2024.07.29
На 27 юли 2024 г. в гр. Бургас ректорът на Националната художествена академия проф. Георги Янков и генералният директор на Българската телеграфна агенция (БТА) г-н Кирил Вълчев подписаха договор за възлагане създаването на институционален шрифт с работно заглавие „БТА“. Шрифтът бе представен от проф. д-р Кристина Борисова, ръководител на катедра „Плакат и визуална комуникация“ на НХА. По време на събитието бе представена и новата визия на сп. ЛИК, в чиято изработка участие взеха студенти от НХА.
Процесът на развитие на кирилицата от графична гледна точка е свързан с многопластови промени през вековете, отначало плавни и устойчиви, в определен период доста интензивни и провокативни, а впоследствие възвръщащи своя еволюционен ход. Многобройни са факторите, на които се дължи това развитие: икономически, политически, социални, и не на последно място естетически. Въпреки всичко кирилицата – една от трите официални азбуки, използвани в Европейския съюз – достойно е устояла на предизвикателствата на времето. Днес, освен основен инструмент за комуникация, тя е национален символ и повод за гордост за всички нас.
Настоящият шрифт всъщност е логично продължение на редица етапи, засягащи графичните модификации на кирилицата – започвайки от първоизточниците, минавайки през изключително сериозния като смисъл обрат през 60-те години на миналия век за извеждане и популяризиране на българската форма на кирилица (дело на редица знакови български автори, начело с проф. д-р Васил Йончев, признати и в Европа по това време като достойни наследници на делото на Св. св. Кирил и Методий, Климент, Наум, Сава, Горазд и Ангеларий), и завършвайки с пълното му съответствие с изискванията, наложили се в съвременната среда.
Резултатът е модерен съвременен шрифт, който отваря широко вратата между медията и читателите от всякаква възраст и статус, защото не по-малко важно от това какво се пише е това как се пише. Използването на подобен, изцяло изведен шрифт, освен друго ще допринесе и за повишаването на масовата графична култура, което е процес бавен, труден, но изключително важен за прогреса на нашето общество като цяло.
Съвременните изисквания за четимост както в аналогова, така и в дигитална среда, и нуждата за актуализиране на графичния изказ водят до логичното сътрудничество между БТА, националния независим информационен институт на Република България, и Националната художествена академия в качеството ѝ на водеща институция в художественото образование у нас, с цел създаване на ексклузивен шрифт, отличаващ се и допринасящ за идентифицирането на БТА като главна национална медия у нас.
По подобие на световните лидери за масово осведомяване, като ВВС и CNN, БТА е медия, която възлага създаването на свой уникален корпоративен шрифт. Още по-уникалното в случая е, че агенцията се обръща не към шрифтово студио, а към НХА – най-авторитетната институция в България в областта на визуалните изкуства.
Шрифтът е създаден приоритетно на кирилица, което е рядко срещана практика, защото е призван да обслужи най-вече българските читатели. Повечето популярни шрифтове, дори тези, които съдържат българско начертание, биват изграждани върху основата на латиницата.
Шрифтът с работно заглавие „БТА“ съдържа пет основни начертания и техните курсивни версии (кирилица и латиница във всичките им изискуеми разновидности), които дават възможност да се покрие голям диапазон от необходими изразни средства, подпомагащи дейността на графичния дизайнер. Отделно от това, самото оформление на отделните графични знаци в своята цялост дава възможност за постигане на определени естетически внушения, свързани с представянето на вариативни като характер и послание литературни текстове.
Избраната от автора на шрифта доц. д-р Светлин Балездров и екипа му основна концепция за изработка на неконтрастен и безсерифен тип шрифт изцяло подпомага „неутралното“ (т.е. без агресивна графична намеса) възприемане на смисловата част на изписания текст, което е от изключителна важност предвид разнообразието на теми, стил и съдържание на публикуваните текстове.
В стилово отношение шрифтът е носител на локалните, българските традиции и на актуалните глобални тенденции, като носи всички белези на българската шрифтова школа, възникнала и развила се в НХА. В същото време той притежава простотата и яснотата на Фрутигер, строгостта на Хелветика и хармоничността на Оптима – непреходни и фундаментални шрифтове за съвременната типография.
Днешният акт на възлагане е естествено продължение на осъществения през годината конкурс между студенти от НХА за идеи за нова визия на списание ЛИК, и е успешен модел за сътрудничество между двете институции БТА и НХА.
Проф. д-р Кристина Борисова